Dat bleek maandag bij de aftrap van de Week van de Scheepsbouw. "In 2006 steeg
de omzet naar 6 miljard euro, 20 tot 25 procent meer in vergelijking met
2005", aldus algemeen directeur Martin Bloem van Scheepsbouw Nederland. "Over
een maand beschikken we over de cijfers van 2007 en die zijn waarschijnlijk
ook erg goed".
De organisatie van Bloem bestaat sinds begin dit jaar en
vertegenwoordigt ongeveer 800 ondernemingen in de scheepsbouw. Deze
bedrijven bieden werkgelegenheid aan 25.000 personen, maar kampen op dit
moment met forse personeelstekorten. "Er zijn ongeveer 2500 vacatures, voor
bijvoorbeeld technici, projectmanagers, pijpfitters en lassers."
De Nederlandse schepenbouwers en hun toeleveranciers verdienen meer dan de
helft van de omzet met export. "We bouwen vooral schepen met een hoge
complexiteit. Specialisatie en innovatie, dat is onze niche", zegt Bloem.
"Denk aan baggerschepen, grote jachten, duw- en sleepboten, schepen waarmee
pijpleidingen op de zeebodem worden geplaatst en nieuwe
kustbeschermingsschepen."
Wereldwijd stijgt de vraag naar allerlei soorten schepen. De
wereldhandel nam de laatste jaren toe, en het aantal (multi)miljonairs ook.
Bloem: "Van die ontwikkelingen profiteren wij en we verwachten dat deze
trend de komende jaren door zal zetten."
De Week van de Scheepsbouw duurt tot en met zaterdag. Minister Maria van der
Hoeven van Economische Zaken verricht maandagmiddag de officiële opening
tijdens een conferentie bij Oceanco, een luxejachtbouwer in Alblasserdam.
Scheepsbouw Nederland organiseert de week samen met de vakbonden FNV
Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl